KDU.breadcrumbs.homeAktuálně 2008 Trefa do černého? Snad čáp Kristián
Zpět

Trefa do černého? Snad čáp Kristián

Přidáno 28. 4. 2010
Ilustrační foto
Lidovci překvapili s čápem Kristiánem Lidovci si pro krajské volby 2008 vybrali maskota - kresleného čápa Kristiána. Ten se objevuje na plakátech samostatně s odlehčenými veršovanými hesly, nebo pod fotografií volebního lídra Jindřicha Ondruše.
Trefa do černého? Snad čáp Kristián

PŘEDVOLEBNÍ BILLBOARDY Olga Jurášková, ředitelka Ústavu marketingových komunikací zlínské Univerzity Tomáše Bati komentuje pro MF DNES úroveň plakátů a billboardů, kterými politici lákají voliče k urnám. Co se komu povedlo? Propadl někdo?

Jak se stranám, které se ucházejí o křesla v krajském zastupitelstvu, povedly volební plakáty a billboardy? Na jakou skupinu obyvatel před volbami míří? A daří se jim trefit svůj cíl?
Východomoravská redakce MF DNES požádala o názor nezávislého odborníka, ředitelku Ústavu marketingových komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Olgu Juráškovou. Ředitelka hodnotila obrazové materiály čtyř nejsilnějších stran současného zastupitelstva Zlínského kraje a oznámkovala je jako ve škole. Tedy jednička znamená nejlepší. Nádavkem, už bez „školní známky“, se také vyjádřila k nováčkům na místní politické scéně, Koalici nestraníků. Jejich plakáty s lídrem Tomášem Zatloukalem totiž přehlédnout nelze. V těchto dnech zaplavily Zlín i jeho předměstí, což se o ostatních stranách říct nedá.
1 Lidovci překvapili s čápem Kristiánem Lidovci si pro krajské volby 2008 vybrali maskota - kresleného čápa Kristiána. Ten se objevuje na plakátech samostatně s odlehčenými veršovanými hesly, nebo pod fotografií volebního lídra Jindřicha Ondruše.
„Strana vybočila ze zavedených standardů a klišé - lídr, heslo. I ty slovní hříčky, i když mohou někomu připadat jednoduché, pobaví. Je to kreativní a zábavné,“ říká Olga Jurášková.
Tento typ obrazové kampaně by podle ní mohl zafungovat na široké spektrum potenciálních voličů. „Je to prostě jiné, a to může zapůsobit na velkou skupinu těch, kteří nestudují volební programy a rozhodují se na poslední chvíli, hlavně na základě toho, co vidí.“ Maskot čáp odkazuje na zaměření na mladé rodiny či páry chystající se rodinu založit. „A právě na skupinu mladých lidí by mohly odlehčenější billboardy zapůsobit.“ Lídr lidovců Ondruš se, na rozdíl od kolegů, objevil na jedné z verzí plakátů jen v tričku, třeba ve vchodu do zlínského obchodního centra Zlaté jablko. „Tudy prochází hodně mladších, kteří nebudou reagovat na nějakého kravaťáka. Takže asi nepůjde o náhodnou volbu.“ 2 Dvojku má ODS za uvolněnost Na plakátech a billboardech ODS stojí současný hejtman Libor Lukáš před dálnicí, novým centrem záchranné služby či vědeckou laboratoří, vždy oděný spíše ležérně, bez saka nebo kravaty. „Dobře jsou zvolená témata, konkrétní a spojená s regionem. Celek působí seriózně, a přitom uvolněně. Z vyznění materiálů je zřejmé, že ODS zamířila svou kampaň hlavně na aktivní lidi, podnikavé, kteří mají zájem o dění v kraji, zejména mladšího a středního věku.“ Billboardy občanských demokratů podle marketingové specialistky dobře navazují kontakt s kolemjdoucími. „Jsou tam jasná hesla, navíc kontakt na webové stránky, tvář lídra a zvýrazněné volební číslo strany. Zbytečné je ale třeba u novinových inzerátů vypisování delšího textu přes pozadí fotografií. To ubírá na vizuální síle zvolené formy, a málokdo si tento text opravdu přečte.“ 3 Komunisté jsou průměr. Musí se zlepšit Komunisté trochu vylepšili svou předvolební propagaci. „Je poznat, že se snažili o moderní vyznění. Alespoň po grafické stránce, ty linky kolem hlavní fotografie, jde o odvážnější pokus než v minulosti.“
KSČM ale nepřichází s nápadem, s ničím příliš novým. Strana představuje lídra Ivana Mařáka v obleku s kravatou. „Zase míří na seniory. Dá se říci, že na příznivce zkostnatělých metod. Rozhodně z toho necítím žádný tah na mladší část populace.
Možná by neuškodilo, kdyby se volební lídr komunistů i kandidáti na senátory tvářili o něco pozitivněji, více optimisticky.“ Rovněž volební heslo komunistů patří k dalším klišé. „Společně pro budoucnost“ - z toho volič mnoho nevytuší. Nemusí to vůbec zafungovat. 4 ČSSD má dostatečnou. Je zbytečně upjatá K propagaci před krajskými volbami zvolila ČSSD plakáty s tváří regionálního lídra a kandidáta na hejtmana Stanislava Mišáka. V regionu se také objevují billboardy s hesly a fotografiemi anonymních figurantů, které jsou stejné pro všechny kraje. „Nic neříkající tvář, a jako heslo třeba volební klišé Stáří s jistotou.“ Ani plakáty a novinové inzeráty s regionálním lídrem Mišákem podle ní nepřináší nic nového, jen klasický obraz politika v obleku.
„Působí upjatěji než materiály ostatních stran. Což je ale nejspíš částečně i cílem sociálních demokratů, protože hlavní cílová skupina jejich voličů, tedy starší lidé, si bude žádat klasičtější obrazovou kampaň. Takové typy billboardů známe z minulých let, a nebyly příliš úspěšné.“ Také negativní heslo inzerátů v novinách - Nenechávejte o sobě rozhodovat jiné - nepůsobí podle ní dobře. „Neříkají, co sami chtějí dělat, ale co nemají dělat ostatní.“ ? Koalice nestraníků sází na známou tvář a internet Název Koalice nestraníků mnohým zřejmě nic neřekne. Na její billboardy s tváří volebního lídra koalice, europoslace Tomáše Zatloukala, však přinejmenším obyvatelé Zlína nyní naráží na každém kroku. „Strategie zvolit pro propagaci svého programu známou osobnost není špatná. Důležité je, že na billboardech figuruje dost výrazně odkaz na internetové stránky, kde najde člověk bližší informace. A v současnosti používá internet velká skupina lidí.“ Obrovské množství billboardů a plakátů vyvolá zvědavost a to by mohlo nestraníky vynést výš.

***

Lidovci vybočili ze zavedených standardů a klišé - lídr, heslo. I ty slovní hříčky pobaví. Je to kreativní a zábavné.

Sociální demokraté mají v inzerátech negativní heslo. Lidem neříkají, co sami chtějí dělat, ale co nemají dělat ostatní.
Mladá fronta DNES 7.10.2008 rubrika: Východní Morava strana: 3 autor: MICHAL VERNER