KDU.breadcrumbs.homeAktuálně 2009 Dobrý den je, když odcházíme od lékaře spokojeni,
Zpět

Dobrý den je, když odcházíme od lékaře spokojeni,

Přidáno 28. 4. 2010
Ilustrační foto
„Dobrý den pane doktore“, slušně pozdravím. „Dobrý“, zaslechnu odpověď, „Tak tady máme vaše výsledky, TSH i T 4 v pořádku, lehce zvýšené bílkoviny a bilirubin, na ty vaše zažívací problémy se podíváme gastroskopií, případně kolonoskopií, na varixy dáme Detralex, je tam sice velký doplatek, ale já ho dávám vždycky a přijdete se mi ukázat za měsíc. Na shledanou. Sestři, pošlete mi prosím dalšího...“
„Dobrý den pane doktore“, slušně pozdravím. „Dobrý“, zaslechnu odpověď, „Tak tady máme vaše výsledky, TSH i T 4 v pořádku, lehce zvýšené bílkoviny a bilirubin, na ty vaše zažívací problémy se podíváme gastroskopií, případně kolonoskopií, na varixy dáme Detralex, je tam sice velký doplatek, ale já ho dávám vždycky a přijdete se mi ukázat za měsíc. Na shledanou. Sestři, pošlete mi prosím dalšího...“

Něco vám to připomíná? Také jste se někdy cítili méněcenní při jednání s lékaři, hlavně na jejich „domácím bojišti“, čili v ordinacích a nemocnicích? Ano, namítnete, že všichni takoví nejsou. Samozřejmě, že ne, většina z nich jsou inteligentní, slušní lidé. Ti ať se prosím neurazí a tak jako dosud léčí své pacienty podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, za což jím tímto děkuji. Chci jen poukázat na těch pár jedinců, kteří vědomě staví pacienty do role pokorně čekajících lidí, mnohdy vůbec netušících, co jim lékař říká. Neboť naprostá většina z nás nemůže vědět, jaký význam mají ty latinské názvy doprovázející lékařův výklad (pokud náš odchod z ordinace či nemocnice vůbec nějaký lékařský výklad předchází, ale o tom teď nechci polemizovat) a už vůbec nemáme ponětí, co se s námi vlastně bude dít, jaké jsou možnosti naší léčby a kolik nás to bude stát, čímž se stáváme plně závislými na rozhodnutí druhé osoby.
A tak se ptám. Opravdu by nebylo možné, jako je tomu třeba v sousedním Německu, aby měl každý člověk bezproblémový přístup k informacím o tom, jaké výkony jsou plně či částečně hrazeny ze zdravotního pojištění, či jak vysoká je úhrada pojišťoven za léky a ostatní prostředky zdravotnické techniky? Určitě i naše republika má řadu počítačových odborníků, pro které by nebyl problém vytvořit program, který by např. po zadání účinné látky, léku nebo konkrétní nemoci byl schopen vyhledat v databázi názvy léčiv včetně úhrady pojišťoven
(záměrně nepíši o ceně léku, protože ta se skládá z více faktorů) či specifikovat a vyčíslit vyšetření potřebná k léčbě. Vždyť lékaři obdobný program mají již delší dobu (samozřejmě vytvořený pro jejich odbornou úroveň) a pracují s ním takřka denně. Pacient by tak byl lépe informován, stal by se lékaři partnerem v řešení svého zdravotního problému a v neposlední řadě by to byl v mnoha případech i léčebný prostředek ve smyslu psychologického efektu, že je o jeho osobu a nemoc zájem. Silná psychika je pro řadu chorob tím základním lékem….
Závěrem si kladu otázku, zda je nutné, aby se všichni lékaři k pacientovi chovali slušně proto, že mezi slušnými lidmi by to tak mělo být samozřejmostí a že jim to ukládá Hippokratova přísaha či jejich vysoce odborné postavení v naší společnosti, nebo jim to má někdo nařídit formou zákonné normy či závazného kodexu zaměstnance? Uvítám Váš názor na tuto problematiku.

Ing. Pavel Studeník Kandidát do PS PČR www.pavelstudenik.cz