Zoologická zahrada Zlín loni zažila nejúspěšnější rok ve své více než šedesátileté historii. „Byl to rok bohatý na zajímavé události a nové atrakce, rok rekordní návštěvnosti i rekordní výše sponzorských darů, rok ekonomicky velmi úspěšný,“ uvedl ředitel zoo Ivo Klika.
Zoologická zahrada Zlín loni zažila nejúspěšnější rok ve své více než šedesátileté historii. „Byl to rok bohatý na zajímavé události a nové atrakce, rok rekordní návštěvnosti i rekordní výše sponzorských darů, rok ekonomicky velmi úspěšný,“ uvedl ředitel zoo Ivo Klika.
„Do zlínské zoo loni zavítalo 507 330 návštěvníků, o 4 000 osob se tak podařilo překonat rekord z roku 2007,“ řekla vedoucí oddělení výchovy a propagace Romana Bujáčková. Dodala, že největší denní návštěvnost byla zaznamenána na Velikonoční pondělí 13. dubna - 12 683 osob. Nejrušnějším měsícem byl srpen, kdy branami zoo prošlo 122 173 návštěvníků. „Velmi si ceníme toho, že Zoo Zlín byla sdělovacími prostředky opět vyhodnocena jako třetí nejlepší česká zoo a že jsme v rámci návštěvnosti turistických cílů uhájili první místo na Moravě. Současně jsme sedmou nejlepší turistickou destinací České republiky,“ zdůraznil ředitel zoo.
Zámek Kroměříž v závěru roku „stáhl“ průběžný pokles návštěvnosti
Arcibiskupský zámek a zahrady v Kroměříži – jediná památka ve Zlínském kraji zapsaná na seznamu Unesco – uzavřela loňský rok se zhruba čtyřprocentním propadem. Takřka na polovinu se tak ještě snížil průběžný pokles návštěvnosti zaznamenaný k 30. září - ke konci hlavní turistické sezóny – tehdy činil 11 672 lidí. Podle statistik k 31. 12. ale památku nakonec navštívilo 143 538 lidí, tedy „jen“ o 6 tisíc méně, než v roce 2008, kdy zámek zaznamenal 149 587 platících návštěvníků.
„Úbytek návštěvníků se nedotkl našich dvou nejoblíbenějších cílů - Historických sálů a
Galerie, která si dokonce o několik desítek návštěvníků polepšila. Je zajímavé, že historické sály a zámecké objekty vůbec, jejich návštěvnost, v první polovině roku pokulhávaly za rokem 2008, ovšem počínaje prázdninami a prakticky až do pokročilého podzimu „skóre“
dohnaly. Podzimní návštěva tedy výrazně převyšovala tu jarní. Propad návštěvnosti byl způsoben nižším zájmem o Květnou zahradu (- 3000 návštěvníků), mimo jiné špatné počasí koncem roku způsobilo propad návštěvnosti věže (- 2500), která musela být uzavřená před Vánoci i během svátků, kdy by mnozí rádi shlédli na vánočně vyzdobenou Kroměříž,“ uvedl Martin Krčma, kastelán Arcibiskupského zámku a zahrad Kroměříž.
Kromě kroměřížského zámku patří pod správu Národního památkového ústavu ještě hrad Buchlov a zámky Vizovice a Buchlovice. Buchlov měl loni takřka totožnou návštěvnost jako v roce 2008, Vizovice a Buchlovice si dokonce nezanedbatelně polepšily.
Skanzen: sezónu oslabily červencové povodně, jinak byla „obvyklá“
Valašské muzeum v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm loni navštívilo 260 004 návštěvníků, což představuje pokles zhruba o 4 procenta. „Oproti roku 2008 to je o 10 tisíc osob méně, ale například o 30 tisíc osob více než v roce 2006. Návštěvnost je samozřejmě pohyblivá a je závislá na ekonomické situaci obyvatel a hlavně na počasí. Když máme velký sobotní program, kde se očekává 5 tisíc návštěvníků, a celý den proprší, jsme rádi, když přijde 600 lidí. Letošní návštěvnost ovlivnily zejména v červenci povodně - to bylo velmi citelné, další měsíce od srpna až do prosince byla návštěvnost srovnatelná s jinými léty,“ uvedla Jana Dohnalová ze sekretariátu ředitele..
Po Baťově kanálu se svezl rekordní počet turistů - 70 tisíc
Baťův kanál, unikátní technická památka zasahující do území Zlínského a Jihomoravského kraje, měla v uplynulé turistické sezóně (květen až říjen) – i přes ekonomickou krizi - dosud nejlepší návštěvnost ve své novodobé historii. „Celkem se po Baťově kanálu svezlo 70 tisíc turistů. Ještě v září to přitom vypadalo, že bude návštěvnost podobná jako loni, kdy k nám zavítalo 65 tisíc lidí. Skutečnost nakonec předčila očekávání,“ uvedl Jiří Durďák, projektový manažer Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě. „Skutečný počet návštěvníků, které Baťův kanál přilákal, byl přitom ještě násobně vyšší. Statistiky totiž zohledňují jen ty turisty, kteří si půjčili loď v půjčovně nebo si koupili lístek na plavbu výletní lodí. Nejsme ale již schopní dopočítat, kolik se jich přijelo k Baťova kanálu „jen“ podívat a navštívilo přístavní hospůdky nebo se projelo po cyklostezkách. Těch přitom v této sezóně podél Baťova kanálu výrazně přibylo,“ doplnil Durďák. Provozovatelé přitom očekávají, že příští sezóna by mohla být opět o něco lepší. Cyklostezka, kterou návštěvníci letos začali s oblibou kombinovat s výletní plavbou, bude totiž k dispozici již od začátku cyklistické sezóny. „Slavnostní otevření nových úseků cyklostezky plánujeme na 22. dubna – na Den Země. Plavební sezóna pak bude tradičně zahájena 30. dubna v Uherském Hradišti,“ dodal Durďák.
Slovácké muzeum Uherské Hradiště
Konečná čísla o návštěvnosti expozic Slováckého muzea dosud nejsou k dispozici.
Přibylo jednodenních návštěvníků
Konečné statistiky návštěvnosti, zahrnující výsledky ubytování v hromadných ubytovacích kapacitách, v současné době ještě nejsou k dispozici, Český statistický úřad je zveřejní až v únoru. „Stejně jako v ostatních krajích, i na Východní Moravě je však již nyní jasné, že nastal pokles takzvaných „vícedenních“ návštěvníků – tedy těch, kteří přijedou do regionu strávit několik dnů. Je to logický důsledek stále přetrvávajících dopadů ekonomické recese, s nimiž mnoho nezmůžeme ani při sebelepších marketingových opatřeních. Zároveň však již nyní víme, že pokud jde o „jednodenní“ návštěvníky, zaznamená letos Východní Morava nárůst. Již na podzim jsme totiž v tomto směru dosáhli stejných čísel, jako za celý rok 2008. Jednodenní návštěvníci sice bohužel nepřináší ekonomický efekt pro ubytovatele v regionu, pro provozovatele dalších služeb v cestovním ruchu a památek jsou však zásadní,“ doplnila Dana Daňová. V roce 2008 celková jednodenní návštěvnost dosáhla 1 970 717 osob. V roce 2009 to za první tři čtvrtletí bylo 1 963 998 osob (tj. 99,66 % celého roku 2008).
Priority pro letní sezónu: Bílé Karpaty a plavby a cyklistika u Baťova kanálu
Centrála cestovního ruchu Východní Moravy v letošním roce naváže na loňskou kampaň Letos se jezdí k nám, zdůrazňující, že dovolená se dá příjemně (a méně nákladně) strávit i „doma“. Pro nadcházející sezónu bude Centrála mimo jiné akcentovat nabídku Baťova kanálu. „Propagační kampaň zdůrazní letošní novinku – možnost spojit plavbu s cyklistikou díky dokončení páteřní cyklostezky po březích kanálu, což bude pro návštěvníky velmi atraktivní, navíc když uvážíme možnost výletů a návštěv k okolním významným turistickým cílům,“ uvedla Dana Daňová.
I letos bude také Centrála cestovního ruchu pokračovat v tvorbě virtuálních produktů pro webové stránky, které pod jedno „tlačítko“ sdružují podstatné turistické informace z jednoho místa nebo jednotně tématicky zaměřené. Po Živých Luhačovicích a Lyžování na Východní Moravě bude letos vytvořen speciální virtuální produkt věnovaný Bílým Karpatům.