V roce 2012 lze očekávat zpomalení ekonomického růstu jak v
Evropě, tak v České republice. To se podle Zlínského kraje může odrazit i na
poptávce po službách cestovního ruchu. Cílem kraje proto je propagovat
turistickou nabídku regionu takovým způsobem, aby se zachoval příznivý trend z
minulého roku, kdy zaznamenal dynamický nárůst počtu zahraničních návštěvníků.
„Musíme se zaměřit na turisty ze zemí, které ekonomická
krize nezasáhla, například Polska či Ruska. Trvalá pozornost bude věnována
tématům poutní turistiky,“ řekl náměstek zlínského hejtmana Jindřich Ondruš
zodpovědný za cestovní ruch. Uvedl, že s produktovou nabídkou v této oblasti
kraj na veletrhu Regiontour získal prestižní národní Velkou cenu. „Máme zde
nakročeno k efektivní mezinárodní spolupráci, obecně - prostřednictvím
celoevropských témat se snažíme získat do našeho regionu zahraniční klientelu.
Velkou pozornost budeme věnovat podpoře lázeňství, manažerské turistiky,“ dodal
Ondruš. Stranou podle něj nezůstane ani nabídka aktivního trávení volného času,
kraj má jeho slovy vybudovánu velmi kvalitní infrastrukturu, kterou je potřeba
v nabídce domácím i zahraničním turistům využít.
KRAJ SPOLÉHÁ NA ZAMĚSTNANCE INFOCENTER Chystá Zlínský kraj v
letošním roce nějaké novinky na přilákání turistů? „Naše komunikace a propagace
se dlouhodobě řídí pravidly, která jsme přijali ve formě marketingové strategie
turistického regionu východní Moravy. Pro tento rok připravujeme aktivní
propagaci v podobě takzvaného IC TOUR,“ uvedl Ondruš. Vysvětlil, že v
informačních stáncích na náměstích či obchodních centrech třiceti vybraných
měst kraj prezentuje nabídku východní Moravy přímým kontaktem s potencionálními
návštěvníky. Velkou roli zde podle něj sehrávají zaměstnanci informačních
center v regionu, kteří přenášejí lokální znalosti regionu do navštívených
míst. Za velmi důležitý prvek v propagaci pak kraj považuje webový portál
www.vychodni-morava. cz. „Zde budeme zkvalitňovat obsah především nabídkou
atraktivních cílů, připravených tras,“ dodal Ondruš.
Disponuje kraj na svoje plány dostatečným finančním zázemím?
Pro letošní rok je v realizovaných projektech Zlínského kraje zaměřených na
propagaci regionu plánována částka jedenáct milionů korun, což je o dva miliony
méně než vloni. Přesto by to podle kraje mělo stačit. „Znamená to pro nás
pracovat s větší efektivitou a do propagace regionu zapojovat další subjekty,“
vysvětlil Ondruš.
ZOO TRHALA REKORDY Rok 2011 byl pro cestovní ruch na
východní Moravě podle náměstka hejtmana rokem úspěšným. „Troufám si to tvrdit,
ačkoliv neznáme kompletní statistiky návštěvnosti. Nicméně v průběhu roku
návštěvnost dynamicky rostla, naprosto ojedinělé nárůsty jsme zaznamenali u
zahraničních hostů, kde jsme se dokonce dostali na první místo v celostátním
měřítku,“ dodal Ondruš. Objasnil to tak, že již čtyři roky sleduje kraj
návštěvnost takzvaných jednodenních cílů, kde statistiky zaznamenaly více jak
desetiprocentní nárůstu návštěvníků. Mezi těmito cíli například zlínská ZOO
zaznamenala rekordní sezónu a poprvé v historii byla po pražské druhou nejvíce
navštěvovanou ZOO v České republice. „Velmi nás těší úspěch projektu Otevřené
brány, kdy jsme zavedli ve vybraných sakrálních stavbách prohlídky s průvodcem.
V minulém roce tyto prohlídky využilo téměř sto tisíc lidí. To je výborný
základ pro rozvoj poutní turistiky, do které vkládáme oprávněné naděje,“
uzavřel Ondruš.